Undvik skador

Om du tycker om att träna vill du sannolikt ge dig ut på en löprunda eller spendera en timme i gymmet så ofta som du har möjlighet. Risken finns dock att du anstränger dig allt för mycket och drar på dig en skada.

Det är särskilt riskabelt om du nyligen har börjat med träningen och inte har hunnit bygga upp en tillräckligt stark stödmuskulatur. Att vidta vissa förebyggande åtgärder för att undvika skador är därför att rekommendera om du vill kunna fortsätta träna – och för att behålla din kropp i ett bra skick. Du kan läsa mer om detta på Iform.se.

Innebandy

Varje sport eller motionsform belastar olika delar av din kropp, så du behöver anpassa dina förebyggande åtgärder för att få ut maximal effekt. Om du exempelvis spelar innebandy så säger statistiken att hela 74 % av skadorna är lokaliserade i benen. inte sällan är det knän och fotleder som får mycket stryk. Då kan ett knä- eller fotledsskydd stabilisera kroppsdelen och se till att du undviker att tänja ut ledband och andra relaterade problem. Råd man brukar ge generellt när det handlar om sporter så som innebandy är följande:

  • Öka intensiteten successivt. De flesta skador uppstår för att man försöker göra för mycket för snabbt.
  • Värm upp. Börja inte med kalla muskler!
  • Stretcha. Stretchövningar och yoga gör dig mer flexibel, vilket kan hjälpa med att förebygga skador.
  • Identifiera svaga punkter och stärk dem. Om du huvudsakligen tränar konditionssporter bör du komplettera med styrketräning för att stärka de muskler som används. Svaga höfter kan exempelvis ge upphov till knäproblem för löpare.

Om olyckan ändå är framme och du har drar på dig en skada finns det sätt att skynda på återhämtningen. Vissa skador är av allvarligare art och kräver kanske läkarhjälp, men om det handlar om vanliga belastnings- och slitskador så kan en naprapat hjälpa dig med rehabiliteringen. En duktig naprapat kan hjälpa dig åtgärda det problem som orsakat din skada och kan dessutom erbjuda råd om kost och rätt sätt att röra sig. Genom att behandla stela leder och se till att du återfår mjukheten i kroppen kan du snabbare komma tillbaka till träningen – samtidigt som du mår bättre även i vardagen.

Din kropp ska användas i många år framöver och om den slits ut i förtid riskerar du att tvingas till ett mindre aktivt liv längre fram, se till att ta väl hand om den för att undvika skador och problem både nu och i framtiden.