Träning för innebandyspelare

Även om innebandy av många nog mer uppfattas som sport där det är viktigt att ha bra teknik, är det även inom innebandyn viktigt att vara bra tränad för att kunna göra ett bra jobb på planen. Som innebandyspelare är det både viktigt att vara stark samtidigt som man bör ha en god kondition.

Precis som i hockey är egenskaper som explosivitet, snabbhet, uthållighet samt smidighet och rörlighet viktiga i innebandy. Av den anledningen påminner träningen utanför plan i innebandy mycket om den utanför rinken i hockey. En innebandyspelares fysik behöver naturligtvis inte vara i nivå med en hockeyspelares rent muskelmässigt på överkroppen, dock krävs ändå en hel del styrka även i innebandy. Därför bedriver även ofta innebandyspelare styrketräning, både i skadeförebyggande syfte och för att det krävs en hel del av kroppen, inte minst på grund av de många snabba vändningar man gör som innebandyspelare.

Det mesta av styrketräningen fokuseras till underkroppen och då till exempelvis framsida och baksida lår, vaderna samt sätesmusklerna och höftböjaren för mag- och bålstyrka. En ökad benstyrka ökar explosiviteten samtidigt som det hjälper till att förebygga skador. På Gymkompaniet, ett företag som säljer träningsredskap och maskiner, kan du se exempel på bra övningar och maskiner som är perfekt för bland annat innebandyspelaren. På varje maskin på sidan finns en beskrivning om hur övningen utförs och vilka muskler som aktiveras. Ta också en titt här på en video om bra benträning.

Precis som i de flesta andra idrotter är det i innebandy viktigt att ha en bra kondition och det får man såklart bäst genom löpning. Givetvis behöver man inte ha kondition som en skidåkare, men ett par löppass i veckan á några kilometer, är aldrig fel och räcker faktiskt ganska långt i syfte att upprätthålla en god kondition.